Nyheder

Invasion fra udlandet

Hvis man ser på, hvad der er sket af brancheglidning i de seneste ti til 15 år, så er det værd at notere sig, når der kommer nye konkurrenter på banen.
Her i juni måned har den engelske cafe-kæde Pret A Manger meldt ud, at den kommer til Danmark. Det er en kæde, som jeg ofte har mødt i udlandet. Kæden har forretninger i seks lande og vil i efteråret træde ind i på det danske marked i form af en cafe i Københavns Lufthavn.
Så kan man tænke: Hvad betyder det for mig som bager- eller konditormester? For jeg laver mit brød og mine kager og er ikke en cafe, hvor folk kan købe salater, sandwichs og få kaffe.
Netop derfor er det, man skal tænke på brancheglidningen og hvad der sker med danskernes indkøbsmønster. For her i kongeriget er vi – med alarmerende fart – ved at flytte vores måltidsvaner væk fra det hjemmelavede til det færdiglavede. Der er aldrig blevet solgt så mange færdigretter til danskerne som i disse år – og det er ikke pizzaer og forårsruller, som forbrugerne bruger penge på. Nej. Det er morgenmad, salater, sandwich – og ikke mindst kaffe.
Det er det marked som Pret A Manger lander ned i. Og lur mig om den kommende forretning i Københavns Lufthavn bliver det eneste sted, hvor kædens bordeaux logo vil være at finde når vi skriver 2020.
Kæden, og mange af de lignende koncepter som Starbucks, Espresso House og så videre, kommer for at tage omsætning fra den danske bager- og konditor. Men det er også en mulighed for at tage udfordringen op.
Man nødt til at se på udfordringen fra disse udenlandske kæder med stor alvor og vurdere, om man har et forretningskoncept, som kan overleve den konkurrence. Gå ind og se, hvad det er man arbejder med og hvad man tilbyder sine kunder.  
Lidt det samme er BKD i gang med i disse måneder.  Jeres organisation skal også følge med tiden og sørge for at udvikle sig, så den passer til jeres behov og er et sted, som man – selvfølgelig – skal være medlem af, hvis man ejer en bager- eller konditorforretning i Danmark. Men også hvis man vil have inspiration og støtte til at kunne følge med de trends, som påvirker vores samfund.
På landsmødet i april blev der løftet en flig for, hvad der kommer til at ske, og vi glæder os til at fortælle mere på medlemsmøderne i efteråret. Disse vil blive gennemført som Åbent Bageri, hvilket vi havde stor succes med sidste år. Vi vil selvfølgelig også tage emnet op i artikler i fagbladet.
Vi står nu på kanten af sommeren og med det følger også tid med både sommerknokleri, men forhåbentlig også tid til at hvile ørene lidt. Hvad enten det er det ene – eller det andet – du har programmet, ønskes du en rigtig god sommer!
 
 

Pressekontakt

KOMMUNIKATION & PRESSE

Journalist

Anders Grabow
Mail: ag@bkd.dk
Tlf.: +45 2010 1042