Flere og flere forbrugere ønsker at få varer leveret direkte til døren eller arbejdspladsen, og tendensen vil kun blive forstærket. Samarbejde(r) med rette udbringningstjeneste og/eller distributør giver altså et mere solidt grundlag for indtjening. Spørg selv i eksempelvis Esbjerg, Hvide Sande og hos hovedstadsforankrede Bagerdygtigt.
Wolt-som udvikling!
Danskerne prioriterer tiden nøje, viser undersøgelser. Oplevelser og socialt samvær er i høj kurs, hvorimod kedelige, huslige pligter såsom indkøb plus den evige diskussion om samt planlægning af måltider gerne må fylde markant mindre. Når eksperter taler om nutidens (og fremtidens) forbrugere, er det helt store buzzword derfor Quick Commerce (hurtighandel).
Vi bliver – kort og godt – gradvist mere bekvemmelige, og vi tilstræber at gøre ganske lidt for at hjemføre vores varer bredt betragtet. Dette kan bl.a. ses i stigningen af selvstændige madbude i Danmark. I 2018 var tallet 919, i 2022 = 25.103.
Forrykkelserne i indkøbsadfærden fra Gedser til Skagen har allerede fået flere bagerier til at søge mod leveringstjenesten Wolt.
Administrerende direktør hos Guldægget i Esbjerg, Mark Mikkelsen, perspektiverer:
”Jeg står i spidsen for at drive 40 års bagerfamilie-historie videre. Jeg lever og ånder for at udvikle forretningen og fremme bageriområdet, og det peger jo mere og mere mod convenience. Det er af netop den grund, dagligvarehandlen i større grad har egne bagerier og bake-off. Folk skal have det nemt og – om
muligt – kunne købe alt ét sted. Med den udvikling in mente ønsker vi at lave en kobling og have et tilbud, hvor folk får håndværksproducerede brød og kager leveret,” siger Mark Mikkelsen.
20 procents fremgang
Også Michael Balmer, der ejer Bagerdygtigt-kæden i København og omegn, er henrykt over at tilbyde nye og trofaste kunder muligheden for hurtig levering.
Bagerdygtigt har haft et samarbejde med Wolt i tre år, og i 2022 steg Wolt-omsætningen med 20 procent i forhold til 2021. Endda på trods af øget konkurrence på platformen. Af den samlede Bagerdygtigt-omsætning står bestillinger gennem Wolt for syv procent. Michael Balmer vurderer, at denne procentsats stiger til over ti i løbet af 2023.
”Wolt gør den samlede lagkage større. Wolt er et produkt i tillæg til vores eget produkt. Leverings-parameteret har vi ej kunnet realisere selv. Vi har kunder via Wolt, som vi ellers ikke ville være i nærheden af, da disse måske bor tre-fire kilometer væk. Men på app’en – dér finder de os,” siger Michael Balmer, og han fortsætter:
”Vi overvejede faktisk kraftigt at tage hånd om leveringsydelsen i eget regi, og jeg indgik næsten aftaler med cykel-pensionister, der i forvejen klarede en masse B2B for os. Men Wolt er teknologisk overlegen, så det er slet ikke muligt at gøre tingene bedre selv.”
Tal fra Wolt viser, at kunder, der p.t. bestiller bagværk, i gennemsnit får leveret varerne på 20 minutter. Et andet faktum er, at hver syvende Wolt-kunde, der trykker ind på et bageri via platformen, ender med at lægge en bestilling.
Skepsis gjort til skamme
At udvide forretningen og påbegynde et Wolt-samarbejde var ikke uden snert af vestjyske grublerier i Esbjerg, og Mark Mikkelsen forlangte en transparent testperiode.
”Jeg stirrede på omsætningen i testperioden, da jeg især var skeptisk omkring kommissionen, som jo er en mærkbar del af setup’et. Budene skal have løn. Sådan er det. Jeg konstaterede dog hurtigt, at min umiddelbare mavefornemmelse holdt stik, og at samarbejdet lykkeligt lagde – og fortsat lægger – et ekstra omsætnings-lag på forretningen,” siger Mark Mikkelsen.
Hos Michael Balmer i Bagerdygtigt-regi omhandlede begynder-skepsissen budenes arbejdsforhold, som der har været medieståhej omkring.
”Inden samarbejdet startede, tog vi dialogen om arbejdsforhold med Wolt internt. Vi bad dem fremvise en vurdering, der viste, at der var styr på tingene. Jeg er helt tryg ved, at det, der skal overholdes, overholdes,” siger Michael Balmer.