Iværksætter – Drift og udvikling

Copy to a new draft

Drift og udvikling

Når din virksomhed er etableret, skal den driftes og udvikles. Kort sagt. Det bliver hverdag. Og hverdag for en selvstændig betyder blandt andet de følgende forhold:

Økonomi: Du skal ikke undervurdere Etablerings-, drifts- og likviditetsbudgetter for de giver dig et overblik i dagligdagen, som du bliver glad for.

Etableringsbudgettet, driftsbudgettet og likviditetsbudgettet fortæller dig, hvad det koster at starte en virksomhed, om virksomheden er rentabel, og om den har en sund likviditet. Her kan du igen gøre brug af Virksomhedsguiden. Din tid her er givet godt ud.

Bogføring og regnskab: Du skal bogføre dine indtægter og udgifter for at overholde lovgivningen.

Bogføring betyder, at du skal registrere og dokumentere alle økonomiske transaktioner i din virksomhed. Det er vigtigt, for det giver dig et overblik over din virksomheds økonomiske situation og danner grundlaget for, at du kan lave årsregnskab.

I Virksomhedsguiden kan du også lære forskellene på årsregnskab, skatteregnskab og momsregnskab.

Salg og markedsføring: Lav en marketingplan og hold styr på dine kunder.

Du må ikke undervurdere værdien af en god marketingsplan. Det er den, der gør, at kunderne finder dig. Det gør de nemlig ikke af sig selv.

Ansættelser: Overvej om du får brug for ansatte, og brug eventuelt en tjekliste.

Når du vil ansætte medarbejdere, skal du registrere dig som arbejdsgiver. Du skal også registrere dig som arbejdsgiver, hvis du som ejer af et selskab ønsker at ansætte dig selv, for at udbetale løn til dig selv.  Der findes mange krav til ansættelser, og der er mange regler der skal overholdes.

Kontrol af driften: Følg med i din virksomheds økonomi og nøgletal. Nøgletallene hjælper dig med at træffe beslutninger på et oplyst grundlag. BKD har lavet en række værksøjer, du som medlem kan benytte kvit og frit.

IT og salg: Kassesystemer, økonomisystemer, webshop, levering med mere…

Enkelhed, integration og optimering af din virksomheds kasse-, økonomi- og IT-systemer er en afgørende faktor ift. at skabe ro på bagsmækken i opstartsfasen.

Brug tid på at vælge de rigtige systemer, men gab ikke over mere end højst nødvendigt i starten.   

Kontakt BKD, hvis du vil vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig som medlem

Send e-mail

info@bkd.dk