Vi har startet mobilen og er taget rundt i sommerlandet for at hilse på medlemmer. Dem vi kom forbi, gav vi et par BKD-briller på, og spurgte dem om, hvad de ser. Og det er ikke så lidt. Faktisk har de alle (mindst) en god historie, som de gerne vil dele.

Så værsgo’, god sommer og god læselyst 😊

Jens og Nanna Nyeman Grønnebæk, Nyeman’s Bageri

I september 2023 overtog Jens Nyeman Grønnebæk og hustruen Nanna, Nyeman’s Bageri i Aabenraa fra Nannas forældre, Lene og Iver Hansen. Og selvfølgelig fortsatte medlemskabet af BKD uforandret.

”Egentlig synes jeg, at alle bagere burde være medlemmer af BKD. Det betyder noget at være en del af et fællesskab. Det at møde andre bagermestre er altid godt og nyttigt. Det kan være til Bagermestertræf, landsmøder, Foodexpo eller noget andet. Den sparring, man kan få med de andre, den skal man ikke kimse ad. Faktisk synes jeg, at vi ses for lidt. Vi burde mødes mindst to gange årligt og så ikke skele til, om det er i øst eller vest, vi mødes.

De fleste bagermestre vil gerne hjælpe hinanden. Da vi vandt konkurrencen om Danmarks Bedste Romkugle 2024, må jeg være ærlig og sige, at jeg ikke anede, hvad der ville ramme os. Den første måned solgte vi 50.000 romkugler, og nu er vi oppe på 100.000 siden den 20. marts. Og de 90.000 er simpelthen solgt direkte i butikken. Det kan godt tage pippet fra en. Men så kom Claus Toft Hansen fra Seest Bageri, der selv vandt konkurrencen i 2022, og gav mig en seddel med gode råd og sagde: ”Du ringer bare”. Dét er det kollegiale fællesskab, jeg mener. Og det er blandt andet det, jeg får ud af mit medlemskab i BKD.”

Steen Kærgaard Pedersen, Als Bageri:

“BKD er en stærk brancheforening, og det har vi brug for. Der er så mange love, regler og forordninger. Og det bliver bare ved. Det ene følger det andet. Det er sikkert nødvendigt, men man kunne godt løbe sur i det, hvis ikke man havde en god organisation bag sig. Og det har vi. Ja, vi har faktisk to. Hos Dansk Erhverv får vi jo hjælp til alt det juridiske. God hjælp.

Når vi har spørgsmål om levnedsmidler, fødevarekontrol eller andet, så giver BKD altid et hurtigt og godt svar, som vi kan bruge. Der er altid nogen, der tager telefonen. Og egenkontrollen: det kører bare. Vi bliver husket på alt det, som vi skal gøre. Og tro mig, det er ikke så lidt.

Vi har været medlem af BKD, fra jeg købte forretningen for 34 år siden. Dengang lå der en bagerforretning på hvert gadehjørne. I dag er der lidt længere imellem. Men så meget desto mere har vi brug for et stærkt netværk, hvor vi kan mødes og udveksle erfaringer.

Jeg synes stadig, at møderne med de andre bagermestre, som for eksempel vores Bagermestertræf, er vigtige. Selv om vi får en masse god information i nyhedsbreve og på Facebook, så er møder altså også godt. Ikke alt skal komme over computer.

Dem, der ikke er medlemmer, kan ikke bare ringe. Så enkelt er det. Men jeg tænker, at de finder nok ud af, at det er svært med egenkontrol og alt muligt. Lige pludselig har man brug for jer. Og så er I der. Hvis man altså er medlem.”

Mikkel Hansen, Pompei Ribe:

Mikkel Hansen og Pompei i Ribe har været medlem af BKD, fra forretningen åbnede for mere end 25 år siden. Og det har de aldrig haft grund til at fortryde.

”Jeg synes, det er vigtigt, at vi kan hjælpe hinanden og ikke ‘bare’ bekæmpe hinanden. Noget af det, jeg sætter størst pris på, er det faglige fællesskab. Tag bare sådan noget som de årlige Bagermestertræf og Bagerfruetræf. Når vi samles i branchen, får jeg altid noget med hjem, jeg kan bruge, både fra de andre bagermestre og fra BKD.

Vi er ikke nogen stor branche, så hvis vi vil have indflydelse og blive lyttet til, er vi nødt til at stå sammen. BKD er ikke nogen stor og tung organisation. Man kan altid få fat i nogen, og jeg får altid et hurtigt svar, hvis der for eksempel er noget med Fødevarestyrelsen eller egenkontrol, som er sådan lidt her-og-nu-agtigt. Men det gælder også, hvis det er direktøren eller formanden, eller hvis det er uden for kontortiden.

Nyhedsbreve og SoMe kommer der masser af. De er altid hurtigt ude med relevante informationer. Men hvis ikke man er medlem, så får man jo ikke fornøjelse af det. Det er jo mest synd for dem selv. Jeg ville ikke undvære det. BKD gør et kæmpe arbejde for branchen.”

Karsten Mortensen, Bager Mortensen:

Karsten Mortensen har ejet bagerforretningen Bager Mortensen i Nexø siden 1998 og har i alle årene været medlem af BKD.

”Jeg meldte mig ind med det samme. For mig er det et must, at man er organiseret, uanset om man er lønmodtager eller arbejdsgiver, for både lønmodtagere og arbejdsgivere har rettigheder, der skal respekteres. Det er både en praktisk og en politisk indstilling til, hvordan jeg synes, arbejdsmarkedet skal være skruet sammen. På en arbejdsplads skal der være orden, og aftaler skal holdes. Jeg synes nærmest, det er en pligt, at vi har fælles aftaler, der overholdes. Ellers konkurrerer vi bare på løn og ansættelsesforhold og ikke på kvalitet. Og det er der ingen, der vinder ved.

Jeg synes, der er sket meget i BKD de sidste 25 år, også meget godt. Det har klædt foreningen med John Jønsson som formand. Han er nede på jorden, og der er ikke noget øst-vest vrøvl mere. Ydelserne er også blevet meget bedre. Vi får mange flere oplysninger, og egenkontrollen fungerer rigtig godt.

Jeg har haft et godt bagerliv på Bornholm, så jeg skal ikke klage. Det har været et godt liv. Men der er godt nok kommet meget mere administration, som man skal bruge tid på. Og det tror jeg enhver bagermester har brug for hjælp til.”

Lisbet Hvenegaard, Brenderup Bageri:

Lisbet Hvenegaard og Brenderup Bageri på Nordfyn har været medlem i mere end 22 år.

”Vi har altid mærket, at BKD står bag os. Jeg tror, at BKD gør, at jeg føler mig som en del af branchen. Alle arrangementerne, turene, landsmøder og så selvfølgelig det årlige Bagerfruetræf for hele branchen. Jeg får altid noget godt med hjem.

Information er vigtigt for mig, og vi får hele tiden en masse gode og vigtige informationer. Levnedsmidler, arbejdsmiljø, løn, emballage, ferielov, alt det vigtige. Der er altid et nyhedsbrev eller et opslag på hjemmesiden, der fortæller os om det. Så ja, vi er meget velinformerede, og jeg ville ikke ane, hvor jeg ellers skulle hente den information.

De fleste forretninger i vores branche har udfordringer, der ligner hinanden. Så hvordan nogle klarer sig udenfor BKD, og selv skal finde svar på alt, sørge for egenkontrol og det hele, det forstår jeg simpelthen ikke. Jeg vil i hvert fald ikke stå alene. Jeg tror, vi er nødt til at være et hold og stå sammen. Det er vores mulighed for at få politisk indflydelse. Som nu her senest med skatten på generationsskifte. Det var da aldrig blevet ændret uden pres.”

Michelle Borup Holm, Præstø Bagværk:

”Præstø Bagværk er min første bagerforretning. Jeg har været i gang siden marts, så der er rigtig mange brancheting, jeg ikke ved. Derfor er noget af det vigtigste for mig, at BKD tager mig i hånden. Jeg får tingene forklaret og forstår det. Det er gode og kompetente folk, der kender branchen og ved, hvad de taler om.

Jeg er lige trådt ind i BKD’s egenkontrolordning. Jeg har en del års erfaring fra restaurant- og cafébranchen, så egenkontrol er ikke noget nyt for mig. Alligevel sidder jeg tilbage efter mine snakke med Henrik (Jellev, fødevarechef) med en følelse af, at det ville jeg godt nok ikke have undværet.

Noget af det, jeg sætter virkelig stor pris på ved BKD, er, at uanset hvem man taler med, er det glade mennesker. Der er grin, smil og liv. Det er herligt. Der er jo ikke noget værre end at skulle ringe til en, der er sur.

Lovgivning og regler, fødevarekontrol osv. Der er så mange ting at være opmærksom på, og det ændrer sig hele tiden. Men nyhedsbrevet er megagodt. I er rigtig gode til at holde medlemmerne opdateret og til at formidle det på et niveau, som alle kan forstå.

Så ja, alt i alt er jeg et glad medlem af BKD 😊”

Bonusinfo: Mens vi andre har set Danmark spille fodbold, har Michelle knoklet på med Præstø Bagværk. Og det går så godt, at der nu både skal holdes åbent en ugedag mere og ansættes personale. Tillykke med en flyvende start 😊

Henrik Bendtsen, Langegades Bageri Aps:             

Henrik Bendtsen og Langegades Bageri i Kerteminde har været medlem af BKD i mere end 12 år.

”Den hjælp, vi får i dagligdagen, vil jeg ikke undvære. Hold kæft, der er meget bøvl, jeg slipper for. Vores medlemskab giver simpelthen en frihed, der letter hverdagen for både mig og min hustru.

Tag nu for eksempel egenkontrollen. Jo, jo, selvfølgelig koster det lidt, men det kører jo bare. Og så er man sikker på, at det hele bliver ordnet. Det kan jo ellers godt være fristende, når man har haft 12 timer i bageriet, at sige: ‘Det ordner vi i morgen.’ Men i morgen har vi måske også 12 timer i bageriet, og hvad så? Der må jeg bare sige, at I er dygtige at spille sammen med. Er der noget, er der altid nogen til at hjælpe, og det uanset hvornår på døgnet det er.

For mig er det vigtigt, at vi også er medlemmer af Dansk Erhverv. Det er jo nok lidt politisk, men jeg synes nu engang, at det er virkelig vigtigt at værne om den danske model. Og står vi ikke sammen om den, ja, så kan den hurtigt smuldre, og det er der ingen, der har glæde af.

I BKD er vi aldrig alene. Det kunne vi jo mærke under coronaen. Den var vi aldrig kommet igennem uden BKD. Og det gælder også i dag. Puha, der er meget at holde øje med. Så vi er ret glade for nyhedsbrevene, så vi kan følge med i alt om fødevarekontrol, digitalisering af regnskaber og alt det andet.

Så ja, hold da helt kæft, hvor er der meget bøvl, vi slipper for.”

Byens Bager Broby, Signe Duvander

Signe Duvander og Byens Bager Broby i Nørre Broby på Fyn har altid været medlem af BKD, og det er der mange gode grunde til.

”Jeg kunne fremhæve flere af BKD’s ydelser. Egenkontrollen er jo supervigtig, og så er jeg sikker på, at økonomifunktionen med alle deres nøgletal fra branchen bliver meget vigtig for medlemmerne. Vi skal i hvert fald have lavet et tjek.

Med alle de love og regler, som hele tiden kommer, er det blevet meget mere komplekst at drive en bagerforretning, så vi har virkelig brug for al den råd, vejledning og information, som vi får.

Det at være en del af et stærkt branchefællesskab giver mig en ro og en sikkerhed for, at jeg gør det rigtige. Og jeg kan jo bare se på Facebook, at mange ikke-medlemmer stiller spørgsmål om emballage, afgifter og alt muligt andet, hvor jeg bare tænker: Jamen, så meld dig da ind i BKD. Så kan du bare ringe og spørge.”