Den danske bager- og konditorbranche har formentlig aldrig været så synlig som nu.
Det er ikke kommet af sig selv, men som resultatet af en klar strategi fra BKD.

Og jo jo – det er jo fint nok alt sammen.
Men hvad får bagerne og konditorerne egentlig ud af det?
Ikke så lidt faktisk, som denne lille “ananas i egen juice”-artikel viser.
God læselyst 🙂

At samarbejde med medierne

At samarbejde med medierne er i virkeligheden ganske enkelt.
Sørger du for altid at være troværdig og ærlig, så går det som regel godt.
Begynder du derimod at overdrive, pynte og forsøge at sælge reklame som journalistik – ja, så opdager du hurtigt, at samarbejdet pludselig ikke er helt så enkelt.

Husk, at journalister er uddannet til at kalde dit bluff. Og en hel del af dem er faktisk ret dygtige til det.

Respekt for medierne – og deres læsere

Jeg havde engang en redaktør, der sagde til mig:

Tom, du må aldrig overvurdere læserens viden.
Men du må heller aldrig undervurdere læserens dømmekraft
.”

Han var en klog mand.

BKDs mediestrategi kan vel egentlig koges ned til denne sætning:
Hvis du vil have respekt, må du vise respekt.
Og det gælder både i forhold til pressen og de sociale medier.

Det betyder, at vi kun sender gode – og ikke mindst troværdige – historier ud fra sekretariatet.
For eksempel, når vi cirka en gang om måneden udsender en pressemeddelelse med økonomiske nøgletal.
Ikke så meget for at “komme i avisen”, men mere for at holde medierne opdateret om branchens tilstand.

Det er blandt andet derfor, så mange journalister nu ved, at branchens omsætning har rundet 5 mia. kroner (!), at konkurser er faldende, og at soliditeten er stigende.

Indrømmet – det kan godt koste lidt på underholdningsværdien, men vi er her jo heller ikke kun for at underholde.

Afskaffelsen af chokoladeafgiften

Troværdighed betaler sig.
Derfor er det BKD, medierne henvender sig til, når de vil vide noget om branchen.

På samme måde som det er BKD, regeringspartiet Venstre kontakter, når de søger en troværdig partner i arbejdet for at afskaffe chokoladeafgiften.
Fordi de ved, at vi leverer.

Og ja – så inviterer de i øvrigt vores formand til at tale på landsmødet.
Det er altså ikke et sted, man bare lige bliver inviteret til.

Ansigtet på kampen

Og når nu vi taler om formanden:
John Jønson blev jo nærmest synonym med kampen mod chokoladeafgiften.

Hvorfor?
Fordi John er bager og konditor, kender og forstår branchen – og taler sproget.

Bare tænk på de mange indslag og interviews i DR, TV2, Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten m.fl., hvor John står stolt i sin bageruniform.
Det sender et stærkt signal.

Havde det i stedet været en person uden branchekendskab i front, var historien nok blevet mindre – og hurtigt glemt.

Gode sager

Afskaffelsen af chokoladeafgiften er bare én af de mange historier, hvor vi har haft medvind i medierne – både de traditionelle og de sociale.

Tænk fx på sagen om Seest Bageri og den vilde bøde.
En sag, som BKD gik ind i samme dag, som Fødevarestyrelsen forlod bageriet.

Som Avisen Danmark skrev:

Seest Bageri har været uenig i Fødevarestyrelsens beslutning og nægtet at betale bøden.
Bagernes og konditornes brancheforening har været på banen med kritik.
Og hos Fødevarestyrelsen har man lyttet til kritikken.
Nu har sagen nemlig taget en kæmpe kovending.
Styrelsen vil nu lave en ny vurdering af sagen.”

Vi skrev og ringede til medier og politikere og forklarede, hvorfor sagen var så urimelig.
Der blev stillet spørgsmål i Folketinget (ja, der havde vi også en fagligt dygtig finger med i spillet), medierne kontaktede os – og snart blev sagen dækket i både regionale og landsdækkende medier.

På Facebook og andre sociale medier gik historien nærmest viralt, og sympatien var entydigt på Mette og Claus’ side i Seest Bageri.

Hvorfor?
Fordi det var en god historie, troværdigt underbygget.

Og seneste nyt er, at reglerne nu bliver ændret – og de urimelige bøder er fortid.
Tak for det.

Endnu en gang har det vist sig, at troværdighed og branchekendskab er stærke valutaer.

Troværdig reklame – findes det?

Ja, det gør det faktisk.

De seneste par år har TV2 News været på besøg til BKDs Branchekomsammen, hvor vi afholder fagkonkurrencen Danmarks Bedste Brød & Kager.

10-12 minutters direkte udsendelse med vinderinterviews, panoramabilleder af de mange brød og kager – og i studiet debat og smagning af rugbrød og pastry.
Og så ellers med i nyhedssløjfen resten af døgnet.

Og det er bare TV2 News!
Læg dertil TV Fyn, et par radiostationer inklusive Danmarks Radio samt en håndfuld skrivende journalister.

Så begynder man at forstå, hvorfor Danmarks Bedste Brød & Kager giver massevis af artikler i lokale og regionale aviser.
Artikler, der både fortæller om konkurrencen – og endnu flere, der hylder vinderne og deres produkter.

Alt sammen noget, som vinderne, deltagerne og hele branchen nyder godt af.

Hvorfor?
Fordi godt brød og gode kager, produceret af dygtige håndværkere, er blevet godt stof.
Det er ikke længere kun noget, vi spiser – det er også noget, vi læser om.

SoMe-synlighed

Synlighed handler ikke kun om de traditionelle medier.
I stigende grad er det noget, man skal arbejde for – hver eneste dag – på de sociale medier.
Og det gør vi selvfølgelig.

Vi deler vigtige, sjove, lune, interessante og personlige historier.
Hver dag.
Men aldrig ligegyldige historier.

Alle er udvalgt, fordi de fortæller om branchens mange muligheder, glæder og udfordringer – altid troværdigt.

Og det går faktisk ret godt.
Vidste du fx, at vi på Facebook, LinkedIn og Instagram tilsammen har 6.835 følgere?
Eller at vi i 2025 (foreløbigt) har haft 3.197.000 visninger?

Men måske er du en af vores følgere – så ved du jo allerede, at vi er her, der og allevegne.

Følg os – Følg med

Følg os på de sociale medier:

Facebook
Instagram
LinkedIn

Hent og print artiklen her:  Medieomtale – Ananas i egen juice

Yderligere information

Kommunikationsansvarlig Tom Espensen

Mobil: 2010 1042 – Mail: te@bkd.dk

Adm. direktør Henrik Mühlendorph, BKD

Mobil: 22 66 96 44 – Mail: hm@bkd.dk